Rabu, 23 Julai 2008

Jahil, tidak selamanya .. Semangat berpasukan contoh perjuangan


Alhamdulillah, dapat juga tangan ini meneruskan kerja amal menerusi blog yang kurang ilmunya berbanding dengan blog-blog yang lain. Hari ini, saya akan menceritakan pengalaman yang berlaku pada 19-20 Julai 2008. Ia merupakan satu kenangan yang berkait rapat dengan kehidupan dan selaku pejuang agama..

Kena marah, kena maki, kena hamun.. sudah menjadi lali bila saya bermain bola pada masa kecil kecil dulu. Kalau dah minat acara balapan jangan cuba-cuba nak main bola. Sejak dari itu kaki ini malas nak menyentuh bola. Kalau orang main bola pun, tengok tengok sajalah dari jauh. tapi segala-galanya berubah pada 20 Julai..

17 Julai pertama kali kawan-kawan saya melantik menjadi penjaga gawang gol pasukan UMI FC untuk bertanding ke perlawanan futsal yg akan berlangsung di Damanhur pada 19 dan 20 Julai.. Rasa dalam hati dan diri seperti tidak layak dan tidak mampu menjaga gawang dengan sempurna. Bayangkan kalau bolos, muka kita orang tengok dulu.. kalau boleh masuk poket, takpelah... tapi, paksaaan demi paksaan, lawak demi lawak, keyakinan demi keyakinan diberikan.. saya terima sebagai penjaga gawang pasukan.. cuba bayangkan.. dah la pertama kali main dalam tournament .. jadi penjaga gawang lak tu.. memang cari pasal..


Hari pertama perlawanan pasukan kami agak bermula dengan lemah dengan keputusan seri 1-1, tewas 0-1 tetapi berjaya menerima rentak dengan kemenangan 2-1 dan 1-0 .. sekaligus memberi peluang pasukan kami ke separuh akhir.. tapi segala-galanya bergantung kepada esok yang berbaki 2 perlawanan lagi.


Walaubagaimanapun, sering saya ingatkan kepada kawan-kawan.. jangan lupa kepada Allah.. kita tewas kepada pasukan yang mudah dan menang kepada pasukan yang kuat.. semua ada hikmah disebaliknya.. mungkin ia menandakan ia satu ujian berat pada hari esok. Ternyata apa yang bermain dikepala saya benar.. seorang pemain kami mengalamai kecederaan lutut dan tidak dapat bermain pada hari keesokannya..(pemain no.8 Zul Fauzi). Kami mengalami permainan yang sukar selaku pemain tengah dan perancang yang tidak dapat bermain. Sehingga kami tewas 0-1 dengan pasukan yang mudah..

Tetapi, semangat dan keyakinan tinggi pasukan.. kami datang dari jauh, takkan nak balik tangan kosong.. permainan dengan sebuah pasukan yang sememangnya layak menjadikan kami gerun untuk bermain. Ternyata pasukan lawan tidak mahu kami menang mudah.. asakan demi asakan dilakukan, tapi rezeki kami hanya mampu seri 0-0.. Kiraan mata dalam kumpulan mula menggerunkan kami, ternyata alhamdulillah.. Allah beri rezeki kami main lagi setelah menduduki tempat ke 4 dalam kumpulan. Pertemuan diseparuh akhir adalah pertemuan kali ke 2 dengan pasukan gergasi yang kami temui tadi.. kali ini, pasukan kami banyak buat silap.. sehingga gawang saya dibolos 2 biji dan kami tewas 0-2 ... arghhhhh.. rasa tidak puas hati pun ada, mana tidaknya.. kita boleh seri 0-0 tapi tewas pertemuan kali ke-2 dengan 0-2... tapi tidak mengapalah.. semua ada hikmahnya.. mungkin masin nya mulut ini kerana ingin bertemu dengan pasukan yang kami ditewaskan 0-1 pada peringkat kumpulan.. ternyata kami bertemu di penentuan tempat 3 dan 4..




Penentuan tempat ke 3 dan 4 hanya diakhiri dengan sepakan penalti 3 biji kepada setiap pasukan.. ini bermakna segala nasib bergantung kepada 3 penyepak dan saya selaku penjaga gawang.. sepakan pertama diambil oleh mumtaz ..dan kedua mohsen.. alhamdulillah, 2 gol berjaya disumbat.. bagaimana pula dengan cerita penjaga gawang... huh.. debaran tak perlu nak diceritakan.. bacaan basmalah mula disebut dan disapu pada gawang.. mata tertumpu pada bola, dalam hati ke kiri atau kanan.. kawan-kawan dibelakang bagi sokongan tapi telinga tak dengar apa yang tiba.. kiri kanan kiri kanan..





sepakan pertama lawan

sepakan ke-2 lawan

alhamdulillah, 2 sepakan saya dapat halang dari memasuki gawang.. ternyata kemenangan milik kami.. inilah lakaran sejarah baru UMI dalam perlawanan bola.. sebelum ini merka sering diperlekehkan dengan ayat TIDAK MAMPU.. MUDAH.. KACANG JEEEE.. hari ini.. mata mereka silap.. pasukan UMI sudah bangkit.. tapi ingatlah kawan-kawan.. jika kita lalai dan takbur, peluang ke 2 bukan milik kita..

Penyampaian hadiah bermula.. alangkah sebak hati ini bila dinobatkan pasukan ke 3 terbaik. Tampak wajah manis dan ceria setiap rakan-rakan.. saya puas hati dapat mengembirakan mereka. Lagi-lagi tanpa diduga, saya dianugerah pemain terbaik pada kejohanan.. rasa diri tidak percaya.. buta ke mata penganjur sedangkan yang lain lebih hebat.. kalau diimbas kembali pada mula-mula masuk ke padang.. saya anggap diri sayalah orang yang paling jahil bermain permainan ini..




Kesimpulan yang saya perolehi dalam pengalaman ini, selemah mana pun pasukan pejuang kita, jika dititik beratkan semangat pasukan, kita boleh berjaya.. tidak kira sekental mana.. tetapi bila datang takbur dan over confident dalam pasukan, datanglah pasukan selemah mana, pasti kita akan tewas.. Segala-galanya adalah pasukan.. semua ada tugas masing-masing demi kemenangan.. jika setiap posisi lemah dan gagal menjaga kawasan.. kawasan itu akan bocor.. begitulah hakikatnya dalam perjuangan islam..

Terima kasih kawan-kawan beri kepercayaan kepada saya untuk menjaga gawang.. maaf bolos banyak.. tapi terus terang.. salah satu goal.. digoalkan oleh pemain sendiri.. sapa lagi kalau bukan pengurus pasukan.. jangan marah ye abey.. hahahahahah
pengurus pasukan UMI FC 2008

Pemain terbaik ini bukan milikku, tetapi milik semua.. kita adalah pasukan terbaik, tanpa pertahanan nescaya gawang mudah dibolosi.. tanpa penyerang pasti tiada jaringan, tanpa pemain tengah pasti tiada perancangan.. terima kasih kawan-kawan.. kamu semua bagi sokongan pada diri yang lemah ini.. Hari ini, saya sudah buktikan kepada kawan-kawan semasa kecil yang sering menghina saya... JAHIL BUKAN SELAMANYA..

Dari kiri (atas) : Ustaz Sanusi ( pertahanan ) , Ustaz Syamsul Azrin (pertahanan) , Faizal ( keeper) , Ustaz Saiful ( Penyerang ), Ustaz Mumtaz ( pertahanan)
Dari kiri (bawah) : Ustaz Zul Azizi (penyerang-import), Ustaz Mohsen ( Penyerang ), Ustaz Firdaus (Penyerang), Ustaz Alif ( Pertahanan)
Tiada dalam gambar : Ustaz Zul Fauzi ( Pemain Tengah )

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah.. congratulation dpt jd team yg terbaik..,tersentuh jugak bce article tu..tambah2 bile sentuh pasal takbur dan bongkak..skrg Allah dah tunjuk,org yg lemah bukan selamanya lemah..org yg kuat klu takbur, boleh di kalahkan dgn org lemah jugak..

sesuai la dgn title ni ...

"Jahil, tidak selamanya .. Semangat berpasukan contoh perjuangan"

mabruk ya akhi!!

Tanpa Nama berkata...

tahniah buat walid .. jadi pemain terbaik .. dapat selamatkan team dr kekalahan .. kalah menang adat perjuangan yg penting semangat berjuang utk meraih kemenangan itu ada ..

good luck for every thing ,,
dr anak2 walid :)

ahmadiy hannaniy berkata...

terima kasih atas komen dan ucapan.. semoga Allah meletakkan kita dikalangan orang yang lemah tetapi kuat berusaha dan orang yang kuat tidak lupakan daratan..