Sabtu, 22 September 2007

Pohon Para Syuhada Di Bint Jbeil



Ahad, 5 Ogos 2007

Pohon Para Syuhada Di Bint Jbeil, Nama Baru Untuk Bint Jbeil:
"Ibukota Yang Dipenuhi Keajaiban Allah"

(Bint Jbeil- Ratusan para pelawat terus menyerbu Bint Jbeil, sebuah bandar di Selatan Lebanon yang digelar sebagai sebuah ibukota kepada Perjuangan Islam, datang daripada seluruh pelusuk Lebanon dan dunia untuk menyaksikan sendiri 'Pohon Para Syuhada', sebatang pohon yang dipotong pada tahun 2005 dan dipamerkan di dalam dewan utama bandar itu sebagai mengingati para pejuang yang telah syahid dalam peperangan dengan Israel)


Pada hari Rabu 1 Ogos 2007, pohon tersebut mengejutkan penduduk bandar tersebut apabila dedaunan hijau semulajadi tumbuh daripada dahan-dahannya. Dahan-dahan itu juga dikelilingi oleh titisan-titisan yang harum baunya yang keluar daripada sebuah garisan keretakan secara tiba-tiba wujud pada pohon tersebuh.
Pohon tersebut dipenuhi dengan kepingan-kepingan kayukecil yang terukir nama-nama para syuhada' di atasnya dan ia dicat dengan warna coklat gelap. sebagai simbolik kepada warna tanah dikawasan itu yang telah menyerap darah-darah para syuhada'. Selepas perang dengan Israel pada Julai 2006 yang lepas, sejumlah 43 lagi kepingan kayu tersebut ditambah pada pohon itu yang terukir di atasnya nama-nama para syuhada' yang syahid dalam peperangan yang terbaru ini.

Para imigran Lebanon telah menempah tiket-tiket penerbangan daripada Amerika, Kanada, dan Australia, sementara yang lain daripada kawasan-kawasan yang berlainan di Afrika dan rantau teluk, telah memenuhi badan ini untuk melihat sendiri monumen itu.Bint Jbeil telah telah digelar sebagai ibu kota perjuangan dan pembebasan, ibu kepada para syuhada dan sebuah kota para pelaksana revolisi,"komen daripada penduduk yang lain, " kini ia mempunyai nama baru : Ibukota yang dipeunhi keajaiban Allah. Semoga Allah melimpah rahmatnya ke atas bandar yang suci ini dan para syuhada'nya serta para pejuangnya dan semoga Allah merahmati sesiapa sahaja yang mempunyai sebuah hati yang murni dan yamg mahu mengambilnya pengajaran daripadanya.

ALLAHU AKBAR !!!!! ALLAHU AKBAR !!!!! ALLAHU AKBAR !!!!!

Tiada ulasan: