Jumaat, 1 Januari 2010

Kemalangan Dan Peringatan

Allahu Akbar,
Lama sungguh tangan ni tak menaip untuk memberi pandangan peribadi untuk pembaca. Sehingga tidak sedar, sudah masuk tahun baru hijrah dan masehi. Maklumlah, dah mula sibuk. begitulah kehidupan yang harus dilalui.

Kat sini, sekadar nak berkongsi pandangan dan pendapat isu kemalangan jalan raya baru-baru ini, yang membabitkan bas dan kematian 10 org penumpangnya. Bila saya tengok berita, macam macam sudut dipersalahkan. Bermula dari pemandu bas, yang sering dipersalahkan kerana memandu tidak mematuhi had laju. Kemudian, pemandu bas pula menyalahkan company masing-masing kerana aturan jadual yang padat menjadi punca pemandu terkejar-kejar untuk sampai tepat pada waktunya.

Selama ini saya tertunggu-tunggu, siapakah yang bakal memberikan respon yang terbaik jika dilihat dari sudut aqidah dan tauhid. Sampai sekarang, media tidak mempamerkan mana-mana golongan menyentuh isu berkaitan berkenaan (mengikut pengetahuan saya).

Suka saya berikan pandangan, sebelum ini saya seorang perantau mencari ilmu disekitar dalam negara Malaysia tercinta ini. Sudah tentu, kenderaan yang saya naiki adalah BAS. Alangkah sedihnya saya, ke mana-mana destinasi yang saya pergi, pemandu bas jarang sekali saya temu untuk turun menunaikan solat fardhu. Jika beralasan jamak, bila zohor tak tunaikan, sudah tentu berlaku pada waktu asar. Tetapi sayang, rupa-rupanya jamak takyah yang dia lakukan.

Bahkan saya sendiri pernah diberi arahan dengan nada kasar, supaya 5 minit sahaja peluang diberikan untuk menunaikan solat. Manakala, perhentian bukan kawasan perhentian yang besar. Kadang-kadang saya lihat, mereka lebih gemar berborak kosong sambil menghisap rokok sambil ketawa bersama rakan-rakan. Kemanakah jatidiri mereka sebagai seorang muslim.

Kita tidak perlu pandang kepada pemandu bas, penumpang pun lebih kurang samanya. Kesempatan yang ada tidak dilakukan untuk bertemu Allah di dalam solat. Tetapi, mereka tidak sedar, kematian bakal berlaku beberapa KM dihadapan. Nauzubillahi Min Zalik.

Saidina Umar pernah berkata, adakah kamu yakin kamu akan hidup selepas waktu ini?

Saya bukan ingin mencemuh sesiapa dan takabbur bahawa saya orang yang menunaikan solat. Tapi, apa yang berlaku sekarang ini. Kemalangan membabitkan bas semakin popular ekoran kesilapan yang saya nyatakan di atas. Bukan semua pemandu dan penumpang begitu. Mungkin Allah menetapkan saya menaiki bas yang dimiliki oleh mereka berperangai sedemikian.

Bagi syarikat pemilikan bas di Malaysia, saya mencadangkan, jika ingin mengambil pemandu, lakukan kelulusan ujian temuduga melalui faktor-faktor berikut ;
1- boleh solat.
2- tahu jamak taqdim dan ta'khir.
3- tegas memberitau penumpang untuk melakukan solat.

Insya allah, dengan cara ini, saya yakin Allah akan melindungi semua orang yang berada di dalam kenderaan. Perkara di atas bukanlah ditujukan kepada bas sahaja. Kita naik kenderaan lain pun begitu juga. Saya seorang penunggang motor untuk pergi kerja, sering kali minta dijauhkan berlaku kemalangan perkara-perkara yang tidak diingini. Saya yakin, orang lain juga begitu.

Diharap, pandangan ini dapat membuka mata semua pihak kenapa bala menimpa kita.

Tazkiah kepada keluarga yang terbabit, semoga Allah mencucuri rahmat ke atas mereka. Al-fatihah.

Tiada ulasan: