Ahad, 3 Januari 2010

Tanggungjawab Kepada Anak

Alhamdulillah,
Tanggungjawab sebagai seorang bapa telah saya lakukan dengan baik pada hari semalam. Walau saya terlupa untuk melakukan lebih awal, namun Allah bagi kemudahan untuk memberikan peluang untuk anak sulong saya, Raudhah Hannaniy memasuki alam persekolahan pada hari esok.

Tak sabar-sabar dia nak masuk sekolah. Biasalah budak-budak, inginkan benda yang baru. Tak sangka, umur 5 tahun, Allah bagi peluang pada dia untuk memasuki alam pembelajaran. Sebagai seorang bapa, tidak dapat tidak ingin lihat anak-anaknya berjaya. Tetapi seorang bapa yang muslim perlu beberapa perkara yang harus disusun bagi mencapai matlamat dirinya untuk saham dikubur dan diakhirat kelak.

قَوْله صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : مَا مِنْ مَوْلُود إِلَّا يُولَد عَلَى الْفِطْرَة , فَأَبَوَاهُ يُهَوِّدَانِهِ وَيُنَصِّرَانِهِ وَيُمَجِّسَانِهِ

صحيح مسلم

bermaksud : Rasulullah saw. bersabda: Setiap anak itu dilahirkan dalam keadaan fitrah. Kedua orang tuanyalah yang membuatnya menjadi seorang Yahudi, seorang Nasrani maupun seorang Majusi.

Itulah hadis yang sering bermain di dalam pemikiran saya. Walau mencorak anak ketika di dalam perut ibu lagi. Namun, ketika melangkah ke alam persekolahan lebih memberikan kita satu cabaran yang lebih getir lagi. Ini dikeranakan, faktor kawan, persekitaran dan pengajar akan memainkan lebih banyak peranan penting dalam mendidik anak-anak.

Sasaran saya ingin anak yang ramai. Agar mereka menjadi orang yang tinggi imannya, murni islamnya dan bersifatkan ihsan. itulah kunci kejayaan seorang ibu bapa untuk membawa bekal ke alam lain selepas ini.

Di sini, saya ingin berkongsi sasaran kejayaan anak-anak saya. Dikalangan mereka ingin saya jadikan mereka huffaz Al-Quran. Anak-anak peremuan ingin saya didik menjadi seorang doktor. Anak-anak lelaki, diantara mereka guru agama, usahawan (setakat ini yang saya sasarkan ). Di atas kertas semua mampu merancang. Tetapi, apakah secara praktikal berjaya?

Senjata orang beriman, berusaha berdoa dan bertawakkal.

Saya minta perlindungan daripada Allah daripada anak-anak saya menjadi pelakon, penyanyi, penari seperti zaman sekarang. Peluang ke arah itu amat terbuka luas kerana terlalu banyak pertandingan-pertandingan, tadika-tadika, pusat latihan yang menyediakan bahan-bahan tersebut. Lihat sahaja di media, pertandingan idola kecil yang lebih menggalakkan anak-anak mereka menjadi penyanyi.

Sebab itu bila saya pakaikan tudung kepada anak, orang suka tegur "biarlah, dia kecik lagi". Bagi saya "melentur buluh biarlah dari rebungnya" Semoga anak-anak kita menjadi anak-anak yang soleh/solehah hingga ke akhir hayat mereka. Kerana dari merekalah, kita perlukan doa ketika kta berada di dalam kubur.


Tiada ulasan: