Sabtu, 16 Januari 2010

Pengiktirafan JPA

Alhamdulillah,
Dikesempatan ini, saya nak cuba kongsikan kepada rakan-rakan di mesir atau di negara lain mengenai dokumen yang perlu dibawa ke Jabatan Perkhidmatan Awam di Putrajaya, untuk urusan pengiktirafan sijil. Jangan kata rakan yang lain, saya sendiri terpaksa pulang ke rumah untuk mengambil satu dokumen yang tidak terlintas difikiran saya ia amat penting untuk dilihat.

Jadi, sebelum pergi sediakanlah dokumen-dokumen tersebut,
-salinan kad pengenalan
-salinan sijil sementara ( muaqqatah ) - melayu dan arab
-salinan transkip ijazah semua semester / tahun ( keputusan peperiksaan ) - melayu dan arab
-salinan sijil diploma
-salinan transkip diploma semua semester / tahun
-salinan surat tawaran menyambung pengajian ke IPT ( diploma dan mesir )
-salinan surat pengesahan pengajian ketika berada di IPT ( diploma )
-salinan sijil yang anda gunakan untuk masuk ke IPT ( diploma )
-salinan Sijil Pelajaran Malaysia ( SPM )
-surat penaja ( jika anda ditaja)
-salinan pasport dan visa terakhir ketika berada di mesir.
-jika ada pasport lama, sila bawa pasport lama.

semua salinan perlu disahkan dan jangan lupa bawa yang asal.

jangan sampai anda semua terpaksa pulang dan datang kali ke 2,3 atau seterusnya. Borang anda boleh dapat di pejabat tersebut. Ingin bagi 'by hand' boleh, ' by post' pun boleh. Tapi saya sarankan, terus ke sana. Tetapi, kena pastikan semua dokumen di atas kena bawa.

Ada beberapa dokumen yang tidak tertera untuk diminta, tetapi anda semua harus kemukakan. Jadi, jangan buang masa anda seperti nasib saya dan rakan-rakan yang lain. Dokumen-dokumen yang saya berikan diatas adalah sebagaimana mereka minta dari saya. Jadi jika perkara di atas tidak berlaku selepas ini, itu adalah rezeki yang Allah berikan kepada anda semua.

Tiada ulasan: